socrablog – over de empathische nulstand

‘Kun je klantgericht zijn en bij je eigen waarden blijven?’ Dit werd het gespreksthema tijdens een recente cursus socratische vaardigheden. “Ik heb moeite een van mijn klanten werkelijk góed te helpen want hij heeft altijd haast”, vertelde Henk, lid van een serviceteam voor top klanten. De groep wilde wel verder met Henk’s voorbeeld. Vervolgens vroeg ik iedereen om zo veel mogelijk feiten over deze situatie boven water te krijgen, zodat we ons allemaal in dit voorbeeld zouden kunnen verplaatsen.

Naar feiten vragen blijkt telkens weer lastig. Wat we in het dagelijks leven meestal doen is vragen naar beweegredenen, hetgeen meteen een normgesprek oplevert: “Vind jij dat? Ik vind van niet!”, waarna het gesprek stokt. Feitvragen leveren een werkelijke uitwisseling op. Feitvragen zouden hier bijvoorbeeld kunnen zijn: “Beschrijf eens een situatie waarin jouw klant haast had? Waar was dat? Wat deed hij? Wat zei hij? Wat zei jij toen?”
Door deze ondervraging kwam Henk erachter dat hij a) zijn klant nooit vraagt tijd voor hem te maken en dat hij b) last had van zijn empathische vermogens. Henk leefde zich zó in in zijn klant dat hij diens onrust overnam. Plotsklaps begreep iedereen waarom Socrates ons vraagt non-empathisch te zijn. Die onrust van de ander moet je ‘stoïcijns’ doorstaan; anders word je zelf degene die ongeconcentreerd raakt en alles gaat afraffelen. Socrates was een meester in ‘wat van de ander is bij de ander laten’. Zijn bijnaam was ‘de horzel’: hij vroeg stoïcijns door naar de feiten van de zaak. De moraal? Zet jezelf in de empathische nulstand en stel maar ongemakkelijke vragen. Rustig doorvragen naar wat je nodig hebt levert uiteindelijk voor beide partijen het meeste op. Je gesprekspartner zal je er achteraf dankbaar voor zijn.

Het socratisch gesprek biedt 1-dags en meerdaagse cursussen. Voor inschrijving en informatie zie de agenda in de rechterkolom, of neem contact op via info@hetsocratischgesprek.nl, 06-46015715

Schermafbeelding 2014-10-15 om 14.50.29
1-minuut filmpje: via socratisch vragenstellen snel tot de kern komen

SOCRATISCHE VAARDIGHEDEN ZIJN ONDER MEER:

  • Geen áánnames doen over wat anderen bedoelen.
  • Rust inbouwen, oordeel uitstellen en gericht vragen stellen.
  • Mening vormen op basis van een ervaring in plaats van een denkbeeld.
  • Ons leren verplaatsen in elkaars situatie.
  • Met argumenten aansluiten op de woorden van de ander.

 

PRAKTISCHE INFORMATIE OVER DE CURSUSSEN

Van 09.30 tot 17.00 uur
Aan tafel in de oude keuken van Huize Frankendael
Middenweg 72, Amsterdam
Direct bij afslag Diemen/Watergraafsmeer
Voldoende parkeergelegenheid aanwezig

De oude keuken. FrankendaelSCHILD.frankendaelTuin huize frankendael